
In zona Apusenilor, un prilej de a se face auzite cantecele si jocurile motesti au fost torcariile si clacile traditionale.

Torcariile sunt organizate in serile si noptile de toamna si iarna, cand fete si feciori se adunau la o casa pentru a toarce caierele de lana si caltii de canepa dar si pentru a povesti de prin sat, despre treburile gospodaresti si nu in ultimul rand pentru a invata cantece noi si chiar pentru a juca. Cu aceste ocazii, se tocmeau muzicanti pentru a se tine si un joc la care participau toti cei prezenti. Cantecele si jocurile preferate era tarinile, invartitele si tropotitele. Se spune ca in Tara Motilor sunt atatea tarini cate sate exista. Tarina este un joc de perechi, fiind cel mai de seama dans al motilor care cunoaste un numar impresionant de variante. Tarina de la Abrud, de exemplu, este un dans elegant, maiestos, deplasarea perechilor se face lent, solemn, cu miscari largi de brate, plimbari si invartirea fetei pe sub mana. Fetele pasesc la tarina cu semetie si simplitate, cu pasi marunti si cu o zveltete de invidiat. Alte tarini sunt mult mai iuti, cu multe invartiri, batai din picioare in podea, sarituri, leganari de brate si invartiri ale fetei pe sub mina.

O varianta a tarinei este jocul “Mocaneasca”, dansat intr-un tempo vioi, cu miscari repezi si multe batai din picioare in podea. In timpul jocului, intalnim multe treceri ale fetei pe sub mana, miscari bruste, iar strigaturile cantate de jucatori intregesc invelisul sonor ale acestui dans foarte placut ca dinamica si desfasurare. Aceste dansuri cer multa indemanare din partea interpretilor, atat pentru invartitele pe sub mana, pentru dublele piruete executate de fata, cat si pentru bataile pe picior si pe podea ale baiatului. Dansurile sunt insotite in tot timpul desfasurarii lor de strigaturi cantate. Compozitorul piesei "Tarina de la Abrud" este Augustin Bena, care a prelucrat și aranjat această melodie populară, inclusiv într-o variantă ingenioasă la patru mâini pentru pian. Melodia este, de asemenea, foarte cunoscută prin interpretările lui Gheorghe Zamfir, care a înregistrat-o la nai.