Prunele "d'Agen", Franta

Produs IGP din Franta, prunele d'Agen sunt fructe oval alungite, de culoare maro inchisa sau neagra, lucioase, cu carne de culoare galben-brun pana la galben auriu.

La sfarsitul procesului de industrializare prunele d'Agen sunt pregatite pentru piata. Trebuie sa fie uniforme si sa aibe o umiditate care nu trebuie sa depaseasca 35 %. Prunele d'Agen trebuie sa fie intregi, carnoase, fara piele incretita, fara bule de aer si crapaturi, si sa posede caracteristicile organoleptice ale soiului in cauza. Prune d'Agen sunt vandute in vrac (in cutii de carton de 5 kg acoperite cu o folie de polietilena sau alte ambalaje permise de reglementarile in vigoare) sau preambalate (in pungi de plastic, cutii de din lemn sau metal, cosuri, etc.).
 

Livezile de pruni, si procesele de uscare, prelucrare si ambalare, trebuie sa fie amplasate in zona geografica indicata in caietul de sarcini. Cultivarea prunelor din soiul d'Ente, in regiune dateaza din secolul al doisprezecelea. Soiul a fost introdus de cruciati la intoarcereaa lor din Damasc. De atunci si pana in secolul al saisprezecelea, uscarea prunelor a avut loc numai la soare. Din a doua jumatate a secolului al XVI-lea, a inceput sa se foloseasca cuptoarele de paine pentru a termina uscarea prunelor. Procedurile urmate de catre operatori permit identificarea si trasabilitatea in toate etapele, de la productie la uscare. Prunele sunt recoltate atunci cand sunt perfect coapte. In termen de 72 de ore de la colectare sunt uscate in echipamente speciale la 23%. Prunele uscate trebuie sa fie curate si sanatoase. După uscare prunele sunt stocate, sortate si calibrate. Dupa ce a fost rehidratate si s-au scos samburii, acestea sunt vandute la o umiditate de maxim 35%. Tipul de sol are un efect benefic asupra cresterii vegetative, si permite obtinerea de prune mari cu miez moale. Datorita proprietatilor sale nutritionale si usurinta de depozitare si transport, prunele d'Agen au devenit rapid obiectul unui comert extensiv. In a doua jumatate a secolului al XIX-lea, produsul a fost recunoscut la nivel mondial. De la începutul anilor '60 cunoaste o noua faza de dezvoltare.