Bune practici in pietele locale

In fiecare localitate poate exista o piata infloritoare a micilor producatori locali in care se se regaseasca numeroase produse ecologice si traditionale. 

Piata locala reprezinta un loc special amenajat (iarba sau pavat, apa, curent, etc.) format din tarabe care comercializeaza o mare varietate de produse: fructe si legume de sezon, produse horticole (gemuri, siropuri, bauturi, flori, arbusti ornamentali), produse lactate, produse de panificatie, produse de carne, alte produse (miere, oua, plante medicinale si aromatice, etc). Fiecare fermier ce doreste sa intre in piata trebuie sa respecte in mod voluntar standardul de bune practici care este acelasi pentru toti producatorii agricoli. Pe urma va achita o taxa de de inscriere, va primii un certificat si un banner pentru promovare (ce reprezinta sigla pietei si numele producatorului), care va fi afisat, pentru a fi observat de cat mai multa lume. Cererile de inscriere vor fi examinate de o comisie de atribuire conform standardului de bune practici in piata. Cei respinsi pot fi primiti de indata ce vor indeplinii in totalitate criterile de bune practici. Piata trebuie sa fie gestionata si supravegheata de catre o comisie (in pietele mai mari la nivel judetean) sau de catre un manager la nivel local.

Fiecare piata trebuie sa aiba o politica scrisa privind functionarea ei si care sa asigure:

  1. o proportie de cel putin 50%, de produse alimentare si horticole obtinute de la producatorii locali;
  2. o varietate de produse de sezon;
  3. conformitate cu legislatia referitoare la siguranta produselor alimentare;
  4. numirea unui manager de piata care sa fie prezent in scopul de a supraveghea eficient, sa fie in contact permanent cu vanzatorii si cumparartorii si sa asigure curatenia pietei; 
  5. un sistem de selectie in scris pentru alocarea de standuri, inclusiv cu orientari scrise, pentru aplanarea litigiilor din piata; 
  6. un sistem transparent de comisioane pentru toti producatorii; 
  7. stabilirea clara a preturilor si etichetarea cu locul de origine, care urmeaza sa fie afisate pentru toate produsele;
  8. verificarea produsele ecologice si traditioanale, la punctul de vanzare, pentru a avea etichetele ecologice sau certificatul de atestare;
  9. alocarea unui stand pentru un nou producator atunci cand exista o cerere de vanzare a produselor locale.

Pietele ar trebui sa fie pregatite pentru a functiona cu cel putin trei luni inainte de deschidere, si trebuie sa functioneze cel putin patru luni pe an. O piata trebuie sa se desfasoare in mod regulat (zilnic, de doua ori pe saptamana, saptamanal, la doua saptamani, sau lunar). Este necesar, pentru a functiona, sa existe la inceput cel putin cinci tarabe care sa furnizeze o gama variata de produse horticole si alimentare. In mod obligatoriu fiecare producator, trebuie sa ofere, pe un platou, mici degustari din produsele pe care le comercializeaza.

 

 


Cautare